tisdag 16 juni 2009

Om kattutställning

Speciellt till Vic:
Ska försöka kortfattat att beskriva hur en kattutställning går till. Det är en hel vetenskap och tar tid innan man fattar något överhuvudtaget! ;-) Jag var som ett levande frågetecken i början men så började jag gå på några utställningar och följde med i det som hände. Så läste jag på en hel del och nu har jag varit på min första utställning och fick då jättefin hjälp av Agnes uppfödare Lasse och Sissel. Tack för det!
Ska ändå våga mig på att försöka beskriva lite. Om det blir fel så får ni tjoa till, ni som kan mer än jag!
Tävlingen är en skönhetstävling där man dömer utefter hur väl katten följer rasstandarden. Vidare är tävlingen indelad i kategorier. Det finns 4 kategorier. Den sibiriska katten hör till kategori två, som skrivs med romerska siffror. Kategori-två-katter är semilånghåriga, som tex skogisarna och Maine Coon. Sen är katterna indelade i klasser och för att inte göra detta till en roman så nöjer jag mig att säga att Agnes tävlar i klass 9, sk Öppen klass (alla fertila vuxna katter). Och det räcker inte med det för sen blir man också indelad i färggrupp och Agnes hör till grupp 5 (röd, creme, svartsköldpadd (Agnes), blåskköldpadd, både agouti och non-agouti). Man kan säga att man tävlar sig genom de olika klasserna. Agnes har börjat i klass 9 och där kan hon få två CAC och vid tredje CAC kan hon tävla om att få en titel - CHAMPION. Tar hon den, ja då går hon vidare till klass 7 och där tävlar hon om CACIB och vid tre sådana kan hon gå vidare till klass 5 tror jag det är och där kan hon få titeln International Champion men då måste hon ha tävlat och blivit dömd på en utställning i annat land än Sverige.
CAC:et som Agnes har tagit betyder att hon fick tillräckligt med poäng. Skulle hon inte kommit upp i det antal poäng som krävs då heter det att man får Ex (excellent).
Glömde säga att för att få tex titeln Champion måste katten också blivit dömd av OLIKA domare så det är ingen idé att gå till någon utställning där man får samma domare som gången innan om man inte tycker att utställning är superkul...;-)
Hoppas jag förklarat någorlunda tydligt. Det finns mer information här om du vill fortsätta läsa själv.
Läs gärna mer på Sveraks hemsida om hur en kattutställning går till.

2 kommentarer:

  1. Tack så mycket för förklaringen :)

    SvaraRadera
  2. Hoppas du och familjen får en riktigt härlig midsommar!!!

    SvaraRadera